Motoren

Motor køb

Når man vil købe en brugt motor, påhængsmotor eller en båd med motor/påhængsmotor.

Så skal man holde øjne og øre åben, da man rigtig kan brænde fingrene her.

Påhængsmotoren

For påhængsmotoren vedkommende, er der desværre mange stjålne motorer til salg.

Inden du kører ud og ser på motoren, så spørg sælgeren om hans fulde navn, adresse og om han har kvittering, instruktionsbog og motorens stel/motor nr.

Navnet kan tjekkes på nettet, om der faktisk bor en ved det navn på den adresse, men i de fleste tilfælde er der heldigvis ikke noget komme efter.

Køb aldrig en motor/båd på en rasteplads el. lign steder!

 

Når man så er kommet ud og ser motoren, så se om der er tegn på den har været startet samme dag, det kan være tegn på den måske ikke er så god til at starte kold.

Se efter hvordan den ser ud, bobler den i lakken, er den irret, (det er næsten umulig at reparere så det holder,) er der typeskilt på, tag motor låget af, mærk om den lidt lunken, her kan man så lige se om der er et af de andre nummerer der er på det fabrikat påhængsmotor du ser på.

F.eks. kan der være en frost prop og en type plade med Stel/motor nummeret men bare en af de 2 ting væk vil jeg sikkert gå igen uden motor.

 

Ellers se på motoren om den ser pæn og ren ud, at pakningerne er tætte (den må gerne være over sprøjtet med en beskyttelse olie) og se på møtrikkerne om der har været en nøgle på dem det er normalt ret nem at se. Hvis der er tegn på det, så få at vide hvorfor den har været skruet på.

Prøv at trække i start snoren, hvis der er en og mærke kompressionen, her skal man tydelig kunne mærke hver gang stemplerne går i top og det skal mærke ens

herefter skal man så høre motoren i gang, (husk vand ellers er der risiko vandpumpen går til)

den skal starte nem og gå godt og jævn, uden mislyde og tage gassen nemt, sidder den på en båd så bed om en prøvetur der kan så teste motoren bedre under belastning.

Til sidst og ikke mindst gearkasse, skrue & vandpumpe.


Har motoren været serviceret.

Spørg efter, hvornår vandpumpen og tandremem sidst blevet tilset/skiftet.

Man siger når motoren er over 2 år gl. skal man se til vandpumpen hvert år. Også for at skruer og trækaksel ikke skal irre og rustet fast, hvis det er flere år siden, så står jeg af, for har den sat sig bliver det meget dyrt at adskille. tandremmen siger man hver femte år skal den udskiftes.

 

Gearet/skruen

Mærk om gearskiftet går godt, mærk om der er slør og ende slør i akslen som skruen sider på.

Bed om at få bundproppen i gearkassen løsnet for at se om der kommer bare lidt vand ud, der må kun komme olie ud, hvis der komme bare lidt vand ud, så sig tak for synet og kør igen. For det kan endda blive meget dyrt at skulle til at repareret gearkassen.

Det skal lige bemærkes at der er gearolier, hvor vandet kan blande sig med olien men så skifter olien normalt farve og bliver grålig – hvidlig. 

Skruen skal være fri for slag mærker og lign. da skrue og akslen kan blive skæv, hvis skruen har ramt en sten og lign.

Læs også tjekliste

Motor og motortest.

Når man vil købe en brugt motor, påhængsmotor eller en båd med motor/påhængsmotor.

Så skal man holde øjne og øre åben, da man rigtig kan brænde fingrene her.

 

Påhængsmotoren

For påhængsmotoren vedkommende, er der desværre mange stjålne motorer til salg.